INFORMAȚII UTILE
Vărbilău
10°C
cer fragmentat
Vineri
15/6°C
Sâmbătă
11/9°C
Duminică
11/5°C
I. Acte și documente necesare
Notă: Pentru fiecare dosar în parte se va completa Acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal
Descarcă acord ->
Alocație de stat
- Cerere (descarcă cerere);
- Acte de identitate părinți;
- Certificat de căsătorie părinți;
- Certificat de naștere copil;
- Adeverința de elev (dacă este cazul);
- Negație -în situația în care copilul sau părintele/părinții – sunt născuți în una din țările membre UE – (dacă e cazul – formularul E 411 tradus). Sunt acceptate doar negațiile care confirmă că nu se încadrează la alocație, nu și cele în care se menționează că nu au solicitat!;
- Declarație notarială (în cazul copiilor mai mari de 6 luni) – cu mențiunea că “ nu au depus dosar de alocație nici în țară nici în străinatate (se menționează țara), și nu au avut copilul (nume + CNP) internat într-o instituție de ocrotire socială, de la naștere și până în prezent ” (dacă este cazul);
- Declarație pe proria răspundere (descarcă model);
- Sentința de divort, sentința de încredințare minor sau plasament, dacă este cazul (original și copie);
- Extras de cont bancar în cazul în care se dorește primirea banilor într-un cont de card (Titularul prestației trebuie să fie titularul contului);
- Alte documente (dacă este cazul).
Notă În cazul migranților este necesar depunerea:
- Declarației pentru acordare alocatie (descarcă declarație);
- Alte documente (vezi lista);
Alocație pentru minorii cu handicap
- Cerere (descarcă cerere);
- Acte de indentitate părinți;
- Certificat de căsătorie părinți;
- Certificat de naștere minor;
- Certificat de handicap;
- Hotărâre ce însoțește certificatul de handicap;
- Extras de cont bancar în cazul în care se dorește primirea banilor într-un cont de card (Titularul prestației trebuie să fie titularul contului);
- Alte acte necesare întocmirii dosarului de alocație dublă.
Venitul minim de incluziune (conform Legii nr. 196 / 2016)
Informații privind acordarea venitului minim de incluziune (VMI)
Cadru legislativ
– prevederile Legii nr. 196/2016, privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;
– prevederile O.U.G nr.114/2022, pentru modificarea și completarea Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;
– prevederile H.G nr. 1154/2022, pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.196/2016, privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;
Astfel se instituie venitul minim de incluziune(VMI), care reprezintă sprijinul financiar acordat de stat în scopul asigurării nivelului de trai minimal pentru familiile și persoanele singure aflate în situație de dificultate, precum și pentru prevenirea riscului sărăciei în rândul copiilor și stimularea participării acestora în sistemul de educație.
Venitul minim de incluziune se compune din una sau mai multe din următoarele categorii de ajutoare financiare:
a) ajutor de incluziune;
b) ajutor pentru familia cu copii.
În funcție de nevoile familiei/persoanei singure, venitul minin de incluziune este însoțit de alte măsuri de asistență socială complementare, acordate în bani și/sau în natură, după cum urmează:
– stimulente – măsuri speciale de stimulare pentru participarea pe piaţa muncii, acordate în bani sau care reprezintă deduceri aplicate veniturilor persoanei;
– facilităţi contributive – asigurarea în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, fără plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate;
– alte drepturi complementare – transferuri financiare şi/sau sprijin în natură, cu scopul de a facilita incluziunea socială şi prevenirea riscului de excluziune socială, acordate beneficiarilor de venit minim de incluziune sau altor categorii aflate în situaţii deosebite, constând, după caz, în:
(i) plata asigurării obligatorii a locuinţei împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor;
(ii) acordarea de ajutoare comunitare şi de urgenţă destinate sprijinirii familiei/persoanei singure pentru depăşirea unor situaţii de dificultate temporară şi prevenirea sau reducerea riscului de sărăcie şi excluziune socială;
(iii) accesul la măsuri de sprijin financiar pentru promovarea şi susţinerea frecventării cursurilor de învăţământ, organizate în condiţiile legii de către beneficiarii venitului minim de incluziune;
(iv) măsuri de stimulare a ocupării forței de muncă, precum și alte măsuri care să conducă la accesul persoanelor beneficiare de venit minim de incluziune la un loc de muncă;
(v) accesul la serviciile sociale disponibile, în funcţie de nevoile identificate în vederea depăşirii situaţiilor de dificultate.
Beneficiari
VMI se constituie din totalitatea sumelor aferente ajutoarelor financiare prevăzute de art.3 alin.(2) din lege, care se stabilesc în funcție de încadrarea în veniturile lunare ajustate realizate de familie în următoarele limite:
- pentru ajutor de incluziune, până la un venit net lunar ajustat de 346 de lei inclusiv, care se ia în calcul la stabilirea veniturilor cumulate ale familiei;
- pentru ajutorul de incluziune, până la un venit net lunar ajustat de 504 lei inclusiv, care se ia în calcul la stabilirea veniturilor persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani;
- pentru ajutorul pentru familia cu copii, până la un venit net lunar ajustat de 880 de lei inclusiv.
În acest sens au apărut noțiuni noi, cum ar fi: coeficientul de echivalență (1 pentru persoana singură și pentru reprezenantul legal al familiei), dimensiunea familiei (suma dintre coeficientul de echivalență corespunzător reprezentantului familiei = 1 + 0,5 pentru fiecare din membrii familiei) și venitul net lunar ajustat (obținut din împărțirea venitului total net al familiei realizat în luna anterioară solicitării la dimensiunea familiei), pentru calcularea pragului de acordare și a sumelor acordate ca ajutor de incluziune sau ajutor pentru familia cu copii.
Sume acordate
Suma acordată lunar ca ajutor de incluziune va fi de maxim:
– 346 lei, pentru persoana singură fără venituri;
– 504 lei, pentru persoana singură cu vârsta de cel puțin 65 ani, fără venituri;
– 519 lei, pentru familia compusă din două persoane (346lei * 1,5 dimensiunea familiei);
– 692 lei, pentru familie compusă din trei persoane (346lei * 2 dimensiunea familiei);
– 865 lei, pentru familie compusă din patru persoane (346lei * 2,5 dimensiunea familiei);
– 1038 lei, pentru familia compusă din cinci persoane (346lei * 3 dimensiunea familiei);
Suma acordată ca ajutor pentru familia cu copii este stabilită în funcție de nivelul venitului net lunar ajustat și numărul de copii din familie, respectiv:
1. Pentru familia cu venituri nete lunare ajustate de până la 346 de lei/lună, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este:
– 135 lei, pentru familia cu un copil;
– 270 lei, pentru familia cu 2 copii;
– 405 de lei, pentru familia cu 3 copii;
– 539 de lei, pentru familia cu 4 copii sau mai mulți.
- Pentru familia monoparentală cu venituri nete lunare ajustate de până la 346 de lei/lună, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este:
– 153 de lei, pentru familia cu un copil;
– 303 de lei, pentru familia cu 2 copii;
– 453 de lei, pentru familia cu 3 copii;
– 604 de lei, pentru familia cu 4 copii sau mai mulți. - Pentru familiile care au un venit net lunar ajustat cuprins între 348 de lei/lună și 880 de lei inclusiv, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este:
– 108 de lei, pentru familia cu un copil;
– 215 de lei, pentru familia cu 2 copii;
– 322 de lei, pentru familia cu 3 copii;
– 428 de lei, pentru familia cu 4 copii sau mai mulți. - Pentru familiile monoparentale care au un venit net lunar ajustat cuprins între 348 de lei/ lună și 880 de lei inclusiv, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este:
– 140 lei, pentru familia cu un copil;
– 271 lei, pentru familia cu 2 copii;
– 409 de lei, pentru familia cu 3 copii;
– 541 de lei, pentru familia cu 4 copii sau mai mulți.
*Dacă din calcul rezultă o sumă mai mică de 63 de lei, atunci se acordă 63 de lei.
Precizări:
Pentru calculul venitului net lunar ajustat se iau în considerare toate sumele primite/realizate de persoana singură, respectiv de fiecare membru al familiei în luna anterioară solicitării VMI, cu excepţia următoarelor venituri:
a. sumele primite cu titlu de prestaţii sociale în baza Legii nr.448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b. alocaţia de stat pentru copii acordată în baza Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările ulterioare;
c. sumele acordate ca burse sau alte forme de sprijin financiar destinate exclusiv pentru susţinerea educaţiei preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, prin programe ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, altor instituţii publice şi private, inclusiv organizaţii neguvernamentale;
d. sumele primite din activitatea desfăşurată ca zilier, în condiţiile Legii nr.52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele obţinute în calitate de prestator casnic în baza Legii nr.111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic;
e. sumele primite de persoanele apte de muncă din familie ca urmare a participării la programe de formare profesională organizate în condiţiile legii, dacă acestea nu au titlu de venituri salariale;
f. sumele primite ocazional din partea unor persoane fizice ori juridice, precum şi sumele cu titlu de ajutor de urgenţă primite de la bugetul de stat sau local;
g. stimulentul educaţional acordat potrivit prevederilor Legii nr.248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, republicată, sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor proveniţi din familii defavorizate;
h. sumele ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri ori sprijin financiar pentru situaţii excepţionale;
i. ajutorul pentru încălzirea locuinţei şi suplimentul pentru energie acordate în baza Legii nr.226/2021, cu modificările ulterioare;
j. indemnizaţia lunară de hrană acordată în baza Legii nr.584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România şi de protecţie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, cu modificările şi completările ulterioare, şi indemnizaţia lunară de hrană prevăzută de Legea nr.302/2018 privind măsurile de control al tuberculozei;
k. sumele primite cu titlu de sprijin, asigurate din bugetul de stat sau fonduri nerambursabile, acordate în baza legii sau în baza programelor operaţionale aprobate.
Documente necesare
Venitul minim de incluziune(VMI) se acordă în baza unei singure cereri formulate de solicitant însoțită de acte doveditoare.
– Formular standard de cerere VMI, care conţine date privind solicitantul şi date privind componenţa familiei; descarcă cerere
– Acord privind prelucrarea datelor cu caracter personal; descarcă acord
– Declaraţia pe propria răspundere ; descarcă declaraţie, si după caz descarcă declaraţie 2 , descarcă declaraţie 3
– Angajamentul de plată (pentru situaţiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit; descarcă angajament;
– Actul de identitate al solicitantului şi al membrilor familiei (buletin/carte de identitate, certificate naștere);
– Adeverinţe de venit pentru toate sursele de venit;
– Certificatul de deces pentru oricare membru decedat al familiei;
– Dovada şcolarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 16 ani;
– Alte documente specifice situaţiei solicitantului/beneficiarului:
a. contractul privind deținerea imobilului în care locuiesc;
b. facturi utilitati;
c. certificatul de căsătorie, dupa caz;
d. hotărârea judecătorească de încredinţare/ încuviinţare a vederea adopţiei, potrivit legii;
e. hotărârea judecătorească sau, după caz, hotărârea comisiei pentru protecţia copilului pentru măsura plasamentului, potrivit legii;
f. hotărârea judecătorească prin care se dispune delegarea temporară a autorităţii părinteşti către persoana desemnată, conform prevederilor art.104 şi art.105 din Legea nr.272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
g. decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, hotărârea judecătorească pentru măsura plasamentului în regim de urgenţă, potrivit legii;
h. hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziţia autorităţii tutelare, potrivit legii;
i. actul doveditor care atestă calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitate deplină de exerciţiu al drepturilor civile, respectiv părinte, tutore, curator, altă persoană desemnată reprezentant legal prin decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, prin hotărâre judecătorească;
j. hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este declarat/declarată dispărut/ dispărută;
k. hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate şi nu participă la întreţinerea copiilor;
l. după caz, alte acte doveditoare privind componenţa familiei.
Componenţa familiei, filiaţia copiilor şi situaţia lor juridică faţă de reprezentantul legal vor fi verificate/validate de către personalul Serviciului Protectie Socială prin verificarea în teren și/sau prin SNIAS.
Bunuri care duc la excluderea VMI
Stabilirea dreptului la venit minim de incluziune se realizează ţinându-se seama de bunurile familiei sau, după caz, ale persoanei singure, cuprinse în Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării venitului minim de incluziune. Lista poate fi consultată mai jos.
LISTA bunurilor ce conduc la excluderea acordării venitului minim de incluziune
A. Bunuri imobile
Clădiri, alte spaţii locative în afara locuinţei de domiciliu, precum şi terenuri situate în intravilan cu suprafaţa de peste 1.200 mp în zona urbană şi 2.500 mp în zona rurală, în afara terenurilor de împrejmuire a locuinţei şi a curţii aferente.
- Bunuri mobile
1. Mai mult de un vehicul cu o vechime mai mare de 10 ani, cu drept de circulaţie pe drumurile publice;
2. Autovehicul cu drept de circulaţie pe drumurile publice cu o vechime mai mică de 10 ani, cu excepţia celor utilizate şi/sau adaptate pentru transportul persoanelor cu dizabilităţi;
3. Şalupe, bărci cu motor, iahturi sau alte tipuri de ambarcaţiuni, cu excepţia celor necesare pentru transport în cazul persoanelor care locuiesc în aria Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării“;
NOTĂ:
În situaţia în care unul sau mai multe bunuri aflate în proprietatea persoanei singure/familiei beneficiare de venit minim de incluziune este dat în închiriere/ arendă/ concesiune, acest bun va fi luat în calcul pentru persoana/familia care îl are în închiriere/arendă/concesiune, iar pentru proprietarul de drept se va lua în calcul valoarea obţinută în urma cedării dreptului de folosinţă a bunului.
Persoana sau familia care deţine pe lângă locuinţa de domiciliu o cotă-parte dintr-o altă clădire/spaţiu locativ/imobil poate beneficia de venit minim de incluziune indiferent de mărimea cotei, dacă prin această posesiune nu poate valorifica bunul respectiv.
- Depozite bancare
Cel puţin unul dintre membrii familiei deţine, în calitate de titular, unul sau mai multe conturi/depozite bancare, a căror sumă totală este mai mare de 3 ori faţă de valoarea câştigului salarial mediu brut prevăzut de Legea asigurărilor sociale de stat. (In prezent valoarea este de 6095*3=18285 lei)
Obligaţiile titularului
Titularul venitului minim de incluziune are obligaţia să comunice primăriei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa, orice modificare cu privire la domiciliu, venituri şi numărul membrilor familiei, în termen de maximum 10 zile de la data la care a intervenit modificarea.
Persoanele singure şi familiile beneficiare de venit minim de incluziune au obligaţia să depună la primărie, din 6 în 6 luni, declaraţia pe propria răspundere privind modificările intervenite, însoțită de documente le doveditoare, după caz.
Persoanele apte de muncă care nu obţin venituri în baza unui contract individual de muncă, raport de serviciu sau altă formă legală de angajare şi nici din activităţi independente sau activităţi agricole, aşa cum sunt acestea definite de Legea nr.227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia să se prezinte, ori de câte ori sunt solicitate de agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei evidenţă sunt înregistrate ca persoane în căutarea unui loc de muncă, în vederea încadrării în muncă sau a participării la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională.
În cazul persoanelor singure şi familiilor beneficiare ale venitului minim de incluziune care constă exclusiv în ajutor pentru familia cu copii, obligaţia de mai sus nu se aplică.
În cazul familiilor beneficiare de venit minim de incluziune care include componenta de ajutor de incluziune, una dintre persoanele majore apte de muncă din familia respectivă are obligaţia de a presta lunar, la solicitarea primarului, activităţi sau lucrări de interes local, cu respectarea duratei normale a timpului de muncă şi a normelor de securitate şi sănătate în muncă.
Fac excepţie familiile pentru care suma aferentă ajutorului de incluziune este de până la 63 de lei. Pentru acestea, orele de muncă se stabilesc trimestrial şi se efectuează în oricare dintre lunile trimestrului.
Indemnizație creștere copil (conform O.U.G. nr. 111 / 2010)
- Cerere (descarcă cerere);
- Acte de identitate părinți;
- Certificat de căsătorie părinți;
- Certificat de naștere copil – în cazul gemenilor se prezință certificatele de naștere ale ambilor copii;
- Certificatele de naștere ale celorlalți copii (unde este cazul);
- Anexa II completată la angajator – original (descarcă anexa);
- Decizia de suspendare a contractului individual de muncă – emisă de angajator;
- Ancheta socială pentru părinții necăsătoriți – Serviciul Autoritate Tutelară;
- Declarație pe propria răspundere a titularului (descarcă declarație);
- Declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte (descarcă declarație);
- Extras de cont bancar în cazul în care se dorește primirea banilor într-un cont de card (Titularul prestației trebuie să fie titularul contului);
- Alte documente (dacă este cazul).
Stimulent de inserție (conform O.U.G. nr. 111 / 2010)
- Cerere (descarcă cerere);
- Declaratie stimulent de insertie;
- Acte de identitate părinți;
- Certificat de căsătorie părinți;
- Certificat de naștere copil – în cazul gemenilor se prezință certificatele de naștere ale ambilor copii;
- Certificatele de naștere ale celorlalți copii – unde este cazul;
- Anexa II completată la angajator – original (descarcă anexa);
- Ancheta socială pentru părinții necăsătoriți – Serviciul Autoritate Tutelară;
- Extras de cont bancar în cazul în care se dorește primirea banilor într-un cont de card (Titularul prestației trebuie să fie titularul contului);
- Alte documente (dacă este cazul).
Stimulent de inserție prin indemnizație (conform O.U.G. nr. 111 / 2010)
- Cerere (descarcă cerere);
- Declaratie stimulent de insertie;
- Acte de identitate părinți;
- Certificat de căsătorie părinți;
- Certificat de naștere copil – în cazul gemenilor se prezință certificatele de naștere ale ambilor copii;
- Certificatele de naștere ale celorlalți copii – unde este cazul;
- Decizie de reluare a activității (dacă titularul reia activitatea la un alt loc de muncă decît cel avut în momentul suspendării contractului individual de muncă, trebuie să prezinte decizia de reluare a activității la locul de muncă anterior, precum și decizia de încetare a activității la respectivul loc de muncă);
- Extras de cont bancar în cazul în care se dorește primirea banilor într-un cont de card (Titularul prestației trebuie să fie titularul contului);
- Alte documente (dacă este cazul).
Suplimentul pentru copiii născuți în timpul indemnizației (conform O.U.G. nr. 111 / 2010)
- Cerere (descarcă cerere);
- Acte de identitate părinți;
- Certificat de căsătorie părinți;
- Certificat de naștere copil – în cazul gemenilor se prezință certificatele de naștere ale ambilor copii;
- Certificatele de naștere ale celorlalți copii – unde este cazul;
- Extras de cont bancar în cazul în care se dorește primirea banilor într-un cont de card (Titularul prestației trebuie să fie titularul contului);
- Alte documente (dacă este cazul).
Indemnizație creștere copil pentru celălalt părinte (conform O.U.G. nr. 111 / 2010)
- Cerere (descarcă cerere);
- Acte de identitate părinți;
- Certificat de căsătorie părinți;
- Certificat de naștere copil – în cazul gemenilor se prezință certificatele de naștere ale ambilor copii;
- Certificatele de naștere ale celorlalți copii – unde este cazul;
- Anexa II completată la angajator – original (descarcă anexa);
- Decizia de suspendare a contractului individual de muncă emisă de angajator;
- Declarație pe propria răspundere a titularului (descarcă declaratie);
- Decizia de reluare a activității celuilalt părinte care a beneficiat de îndemnizație creștere copil;
- Extras de cont bancar în cazul în care se dorește primirea banilor într-un cont de card (Titularul prestației trebuie să fie titularul contului).NOTĂ:Pentru acordarea indemnizaţiei pentru cresterea copilului de la data suspendarii achtivităţii profesionale, cererea şi documentele doveditoare se depun în termen de maximul 15 zile de la data suspendării activităţii. În situaţia în care cererea se depune după acest termen, indemnizaţia se va acorda de la data cererii, potrivit art. 15 alin. (1) lit. d) din OUG nr. 111/2010.Pentru informatii suplimentare în ceea ce privește întocmirea dosarului de îndemnizație creștere copil puteți suna de luni până joi între orele 8.30-16.00 și vineri 8.30-14.00.
Indemnizație creștere copil cu handicap (conform O.U.G. nr. 111 / 2010)
- Cerere (descarcă cerere );
- Acte de identitate părinți;
- Certificat de căsătorie părinți;
- Certificat de naștere copil;
- Decizie privind prelungirea suspendării contractului de muncă eliberată de către angajator;
- Hotărâre și certificat de încadrare în grad de handicap a copilului (original și copie);
- În cazul în care copilul este încadrat în grad de handicap grav e necesară o adeverință din care să reiasă dacă beneficiază de însoțitor sau de îndemnizație pentru handicap grav;
- Declarație pe propria răspundere a titularului (descarcă declarație);
- Extras de cont bancar în cazul în care se dorește primirea banilor într-un cont de card (Titularul prestației trebuie să fie titularul contului);
- Alte documente (dacă este cazul).
Sprijin lunar pentru creșterea copilului (conform O.U.G. nr. 111 / 2010)
J.1. Părinte cu handicap și copil cu handicap
- Cerere (descarcă cerere);
- Acte de identitate părinți;
- Certificat de căsătorie părinți;
- Certificat de naștere copil – în cazul gemenilor se prezință certificatele de naștere ale ambilor copii;
- Hotărâre și certificat de încadrare în grad de handicap grav sau accentuat a părintelui;
- Adeverința D.G.A.S.P.C.;
- Hotărâre și certificat de încadrare în grad de handicap a copilului;
- În cazul în care copilul este încadrat în grad de handicap grav e necesară o adeverință din care să reiasă dacă beneficiază de însoțitor sau de îndemnizație pentru handicap grav;
- Adeverință de salariat din care să rezulte venitul realizat de persoanele încadrate în muncă;
- Declarație notarială – din care să rezulte că nu realizează alte venituri;
- Adeverință de la Administrația Financiară (pentru ambii părinți);
- Extras de cont bancar în cazul în care se dorește primirea banilor într-un cont de card (Titularul prestației trebuie să fie titularul contului);
- Alte documente (dacă este cazul).
J.2. Părinte sănătos și copil cu handicap
- Cerere (descarcă cerere);
- Acte de identitate părinți;
- Certificat de căsătorie părinți;
- Certificat de naștere copil – în cazul gemenilor se prezință certificatele de naștere ale ambilor copii;
- Hotărâre și certificat de încadrare în grad de handicap a copilului;
- În cazul în care copilul este încadrat în grad de handicap grav e necesară o adeverință din care să reiasă dacă beneficiază de însoțitor sau de îndemnizație pentru handicap grav;
- Adeverință de salariat din care să rezulte venitul realizat de persoanele încadrate în muncă;
- Declarație notarială – din care să rezulte că nu realizează alte venituri;
- Adeverință de la Administrația Financiară (pentru ambii părinți);
- Extras de cont bancar în cazul în care se dorește primirea banilor într-un cont de card (Titularul prestației trebuie să fie titularul contului);
- Alte documente (dacă este cazul).
J.3. Părinte cu handicap și copil sănătos
- Cerere (descarcă cerere);
- Acte de identitate părinți;
- Certificat de căsătorie părinți;
- Certificat de naștere copil – în cazul gemenilor se prezință certificatele de naștere ale ambilor copii;
- Hotărâre și certificat de încadrare în grad de handicap grav sau accentuat a părintelui;
- Adeverința D.G.A.S.P.C.;
- În cazul în care părintele este încadrat în grad de handicap grav e necesară o adeverință din care să reiasă dacă beneficiază de însoțitor sau de îndemnizație pentru handicap grav;
- Adeverință de salariat din care să rezulte venitul realizat de persoanele încadrate în muncă;
- Declarație notarială – din care să rezulte că nu realizează alte venituri;
- Adeverință de la Administrația Financiară (pentru ambii părinți);
- Extras de cont bancar în cazul în care se dorește primirea banilor într-un cont de card (Titularul prestației trebuie să fie titularul contului);
- Alte documente (dacă este cazul).
Stimulentul educațional (tichete sociale pentru grădiniță)
- Cerere/declarație pe propria răspundere pentru acordarea stimulentului educațional (descarcă cerere);
- Adeverință de inscriere la gradiniță emisă de unitatea de invătămant;
- La data cererii, pentru a putea beneficia de tichete sociale pentru grădiniță, preșcolarii trebuie să figureze ca membri ai unei familii beneficiare de:
– venit minim de incluziune acordat in baza Legii nr. 196/2016 - Alte documente (dacă este cazul).
Ajutor pentru încălzirea locuinței în sezonul rece 2024-2025
Persoanele singure și familiile cu venituri mici pot beneficia de ajutor pentru încălzirea locuinței în perioada 1 noiembrie 2024 – 31 martie 2025. Acest sprijin este destinat acoperirii costurilor pentru combustibili solizi (lemne).
Cine poate beneficia de ajutoarele pentru încălzirea locuinței:
Pot solicita ajutorul pentru încălzirea locuinţei doar persoanele singure sau familiile care locuiesc efectiv la adresa pentru care solicită acest ajutor,
Familiile al căror venit net/membru de familie este de până la 1386 lei si persoanele singure al căror venit net lunar este de până la 2053 lei si sa nu detina bunurile din anexa de mai jos.
Pensionarii ale căror pensii au fost majorate ca urmare a recalculării pot beneficia de acest ajutor dacă în luna august aveau venituri sub aceste limite. Cererea pentru acordarea ajutorului se poate depune la primăria localității Vărbilau, incepand cu 06 noiembrie- 20 noiembrie 2024, intre orele 8.00-13.00.
Anexa:
Bunurile ce conduc la excluderea acordării ajutorului de incalzire sunt următoarele:
A. Bunuri imobile
Clădiri, alte spații locative în afara locuinței de domiciliu, precum și terenuri situate în intravilan cu suprafața de peste 1.200 mp în zona urbană şi 2500 mp în zona rurală, în afara terenurilor de împrejmuire a locuinței și a curții aferente.
Persoana sau familia care deține, pe lângă locuința de domiciliu, o cotă parte dintr-o altă clădire/spațiu locativ/imobil poate beneficia de venit minim de incluziune indiferent de mărimea cotei, dacă prin această posesiune nu poate valorifica bunul respectiv.
B. Bunuri mobile
– Mai mult de un vehicul cu o vechime mai mare de 10 ani, cu drept de circulație pe drumurile publice.
– Autovehicul cu drept de circulație pe drumurile publice cu o vechime mai mică de 10 ani, cu excepția celor utilizate si/sau adaptate pentru transportul persoanelor cu dizabilități.
– Șalupe, bărci cu motor, iahturi sau alte tipuri de ambarcațiuni, cu excepția celor necesare pentru transport în cazul persoanelor care locuiesc în aria Rezervației Biosferei Delta Dunării.
C. Depozite bancare
Cel puțin unul dintre membrii familiei deține, în calitate de titular, unul sau mai multe conturi/depozite bancare, a căror sumă totală este mai mare de 3 ori față de valoarea câștigului salarial mediu brut prevăzut de Legea asigurărilor sociale de stat.
În situaţia în care unul sau mai multe bunuri cuprinse în lista menționată aflate în proprietatea persoanei singure/familiei beneficiare de ajutor incalzire, este dat/sunt date în închiriere/arendă/concesiune, acest bun/aceste bunuri va fi luat/vor fi luate în calcul pentru persoana/familia care îl are/le are în închiriere/arendă/concesiune, iar pentru proprietarul de drept se va lua în calcul valoarea obţinută în urma cedării dreptului de folosinţă a bunului/bunurilor.
În cazul familiei care locuieşte şi gospodăreşte împreună cu alte familii ori persoane singure şi contribuie împreună la achiziţionarea sau realizarea unor bunuri şi a unor venituri din valorificarea acestora ori la consumul acestora, la stabilirea veniturilor familiei se iau în considerare atât veniturile nete lunare proprii, cât şi partea ce îi revine de drept din veniturile lunare nete, realizate în comun de persoanele din gospodărie.
NOTĂ: Deţinerea unuia dintre bunurile menţionate conduce la excluderea acordării ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu lemne și a suplimentului pentru energie.
Acte necesare pentru ajutorul pentru încălzire în sezonul rece al iernii 2024 – 2025:
– Cerere şi declaraţie pe proprie răspundere (se găsește la Primărie), însoţită de documentele doveditoare
– Documente de identitate titular şi membrii ( buletin, carte identitate, certificat nastere – pentru copii sub 14 ani);
– Documentele în baza cărora solicitantul deţine locuinţa (contract de vânzare-cumpărare, contract de vânzare cumpărare cu clauză de întreținere sau clauză de habitație, contract de închiriere, contract comodat însoțit de copia CI/BI al proprietarului, certificat de moştenitor etc.)
– Hotărârile judecătorești definitive și irevocabile privind constatarea dreptului de proprietate, retrocedarea sau partajul unui imobil tip locuință- după caz;
– Autorizația de construcție ori contractul de construire a unui imobil tip locuință, însoțit de procesul-verbal de predare-primire a locuinței sau de recepție preliminară- după caz.
– Alte documente, după caz.
– Titularii trebuie să facă dovada legală a gospodăririi separate (factură de curent electric,) în situaţia în care la o adresă locuiesc mai multe familii;
Acte doveditoare privind componenţa familiei, pentru obținerea ajutorului de încalzire 2024-2025:
– Copie act de identitate solicitant şi ale tuturor membrilor familiei care au vârsta peste 14 ani (B.I., C.I );
– Copie certificate de naştere ale copiilor pâna în 14 ani;
– Copie certificat de căsătorie;
– Hotărâre de divorţ/act notarial – dacă este cazul.
– Declaraţie pe propria răspundere că persoanele sunt despărţite în fapt şi data la care partenerul a părăsit imobilul – dacă este cazul.
– Certificat de deces – dacă este cazul.
– Adeverință instituție de învățământ pentru elevi și studenți,cu specificarea tipului de bursă este cazul;
– Copie hotărâre judecătorească definitivă de încredinţare a copilului sau încuviinţare a adopţiei, Hotărârea Comisiei pentru Protecţia Copilului privind măsura de plasament familial al minorului, Decizia Directorului General al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sau Hotărârea Judecătorească privind măsura plasamentului în regim de urgenţă/Hotărârea Judecătorescă de instituire a tutelei/curatelei sau, după caz, Dispoziţia Autorităţii tutelare, potrivit legii şi dacă este cazul.
– Alte acte doveditoare privind componenţa familiei, după caz;
Acte doveditoare privind veniturile, pentru obținerea ajutorului pentru încălzire 2024-2025:
– Adeverinţa de salariat pentru toţi membrii familiei, din care să reiasă venitul net obţinut în luna anterioară depunerii cererii (luna Octombrie), valoarea bonurilor de masă sau menţiunea că nu se primesc bonuri, prime, indemnizaţii de hrană etc.
– Copii taloane pensie-luna august pana in recalculare (pentru toate tipurile de pensie)
– Adeverinţă eliberată de Casa de Pensii din care să reiasă dacă figurează cu dosar de pensie, dacă este cazul;
– Copie talon de plată a indemnizaţiei de şomaj ;
- Copii talon plasament sau alte indemnizaţii, din luna anterioară depunerii cererii;
– Copii taloane/EXTRAS cont indemnizaţie handicap sau creșterea copilului, stimulent de inserție pe luna OCTOMBRIE 2024 sau orice alte indemnizaţii acordate conform legii;
Venituri realizate din arendare, dobânzi bancare, înstrăinare de bunuri etc., dacă este cazul; (în funcţie de veniturile obţinute, vor putea fi solicitate la depunere acte suplimentare, de exemplu: un extras de cont pentru luna în care se depune cererea pentru a constata dacă persoana sau familia deţine un depozit bancar a căror sumă totală este mai mare de 3 ori față de valoarea câștigului salarial mediu brut prevăzut de Legea asigurărilor sociale de stat).
-Persoanele care deţin autoturisme – copie carte autoturism /talon autoturism (din care să reiasă anul de fabricaţie al autoturismului);
– Orice alte documente solicitate, după caz
Precizări: DOSARELE INCOMPLETE NU VOR FI ACCEPTATE.
SE VOR TRECE ÎN CERERE TOATE PERSOANELE CARE LOCUIESC ÎN ACELAȘI IMOBIL, ÎMPREUNĂ CU PROPRIETARUL CASEI, INDIFERENT DACĂ AU ACEEAȘI ADRESĂ PE BULETIN, SAU NU.
OMITEREA, CU BUNĂ ȘTIINȚĂ, A UNUI MEMBRU AL FAMILIEI SAU DECLARAREA UNOR INFORMAȚII ERONATE CONSTITUIE FAPTĂ PENALĂ CARE POATE FI SANCȚIONATĂ CA ATARE.
Declararea veniturilor si a bunurilor din cererile solicitantilor vor fi verificate , iar in cazul nedeclararii corecte, sau a omiterii, cererea nu va fi aprobata.